La cât timp se schimbă uleiul de motor la ATV: Tot ce trebuie să știi
La fel ca și în cazul unei mașini, și un ATV are nevoie constant de atenția noastră, mai ales dacă ne dorim să livreze performanță în condiții optime de rulaj. Ai putea să te păcălești ușor crezând că dacă ambele au motor și transmisie pe 4 roți, operațiunile de întreținere și mentenanță, vor trebui să fie asemănătoare. Uite că nu este chiar așa! Și ca să îți oferim un exemplu concret, dacă ești curios la cât timp se schimbă uleiul de motor, află că, spre deosebire de o mașină, la un motor ATV, acest proces este radical diferit. În general, schimbul de ulei va depinde în funcție de modelul de ATV sau de conditiile de rulaj: în regim de ATV utilitar, de cursă lungă, sportiv sau rulaj moderat.
Și nu întâmplător am oferit exemplul unui schimb de ulei ATV, pentru că, în acest articol ne-am propus să detaliem exact acest subiect! Chiar dacă nu este la fel de complex precum un autoturism, și un motor de ATV are destule piese care trebuie să lucreze într-o armonie mecanică perfectă. Întreg ansamblul nu ar putea să funcționeze fără calitățile lubrifiante ale unui ulei de calitate.
Cum îți dai seama la cât timp se schimbă uleiul de motor
Indiferent dacă vorbim despre un ATV second hand sau despre un ATV nou nouț, uleiul de motor este obligatoriu să fie schimbat la timp! Spre deosebire de autoturisme, în cazul unui ATV, schimbul se face, nu în funcție de kilometri parcurși, ci de orele de utilizare. Cu toate acestea, trebuie să știi că, pe lângă utilizarea uleiului corect, trebuie să ai în vedere și alte aspecte importante ale mentenanței unui ATV, precum: filtrul de aer, filtrele de ulei, uleiul din diferențial, uleiul pentru cutia de transmisie și multe alte piese vitale.
Culoarea uleiului
Din păcate, nu puțini sunt cei care cred în mod eronat, că uleiul ar trebui să rămână auriu, iar uleiul închis la culoare este un semn îngrijorător al unui motor murdar. De fapt, lucrurile stau taman invers! Un ulei care își face treaba ar trebui să devină întunecat. Este inevitabil ca impuritățile și murdăria să nu pătrundă în motorul ATV-ului. Așadar, contrar multor credințe, uleiul este conceput pentru a capta impuritățile, iar dacă acesta își păstrează culoarea aurie, chiar și după 2-3 luni de utilizare, ar trebui să-l schimbi - înseamnă că uleiul nu-și face treaba!
Depuneri în ulei
Așa cum spuneam, uleiul mai închis la culoare nu înseamnă neapărat că trebuie și schimbat. Totuși, particulele mici de murdărie din motor se pot amesteca, ceea ce va cauza depuneri în ulei, făcându-l nisipos. Deci, în timp ce-ți verifici nivelul uleiului, freacă puțin între degete, iar dacă se simte granulat la atingere, atunci, cel mai probabil, motorul tău ar putea avea nevoie de un schimb de ulei.
Zgomotul motorului
La câți km se schimbă uleiul la ATV are legătură și cu un motor neobișnuit de zgomotos. Un ulei de calitate ar trebui să lubrifieze ideal, arborele cotit, lagărele și supapele din motor pentru ca toate împreună, să funcționeze perfect. La polul opus, uleiul subțire, vechi sau murdar, va face ca piesele metalice să se zdrobească unele de celelalte. În acest caz, măcinarea va scoate un sunet asemănător unui ciocănit atunci când motorul este pornit, astfel motorul va deveni mai zgomotos atunci când se întâmplă acest lucru.
Scăderea frecventă a nivelului de ulei
Chiar și la cele mai bune ATV-uri este de așteptat să fie nevoie să mai completați cu puțin ulei și între schimburi. Totuși, dacă verifici nivelul de ulei și rezervorul tău arată că acesta este mult sub cel minim - mai devreme decât ar trebui în mod normal, există posibilitatea și să aveți o mică scăpare la dopul de scurgere sau la inelul pentru filtrul de aer. În acest caz, înlocuirea filtrului de aer sau o nouă șaibă pusă pe dopul de scurgere, ar putea rezolva problema.
La cât timp se schimbă uleiul de motor la ATV
În funcție de modul în care conduci un ATV sau de tipul ATV-ului tău, este recomandat ca uleiul de motor să fie înlocuit la fiecare 20-50 de ore de funcționare. Și dacă totuși vrei să știi cam cât ar înseamna asta în distanță parcursă și te întrebi la la câți km se face schimbul de ulei, răspunsul este 1000-1200 de km! Evident, ți-am oferit un răspuns relativ. În unele cazuri, uleiul din motorul ATV-ului ar putea fi schimbat și mai devreme decât atât, mai ales dacă l-ai forjat pe drumuri accidentate și în condiții grele de mocirlă sau noroi. Așadar, îți vom explica în continuare, cam la cât se schimbă uleiul în funcție de stilul de condus: în regim de cursă, sportiv sau normal.
În regim de cursă
Pentru exploatare în regim de cursă, se recomandă schimbarea uleiului la fiecare 15-25 de ore de funcționare.
La cât timp se schimbă uleiul de motor în regim sportiv?
Pentru exploatarea în regim sportiv, se recomandă schimbul de ulei la fiecare 50 de ore.
ÃŽn regim normal
Pentru exploatarea în ritm normal, se recomandă schimbul la fiecare 100 de ore de funcționare.
De ce uleiul ATV-ului trebuie schimbat mai des decât uleiul unei mașini?
O mașină nouă are nevoie de un schimb de ulei la un interval între 8.500 și 12.000 de kilometri. Atunci, de ce un ATV nou sau second, are nevoie de un schimb de ulei o dată la 1000-1200 de km sau chiar și mai devreme? Pentru că cerem mult mai mult de la motoarele ATV-urilor noastre.
Chiar dacă o mașină este mai rapidă sau va fi rulată mai mult timp, este evident că o vei conduce civilizat, în regim de asfalt și nu așa cum ai conduce un ATV - înnămolită în noroi, pe teren accidentat în pădure sau pe gheață. În aceste condiții, evident că va trebui să schimbăm mai des uleiul atunci când punem mai mult stres pe motoarele ATV-urilor noastre. Un ATV este mai puternic, motorul funcționează mai fierbinte, la turații mai mari, cu mai puțin ulei ceea ce va determina o pierdere în timp a vâscozității. Iar uleiul care și-a pierdut vâscozitatea, nu va dezvolta pelicula necesară pentru a proteja motorul împotriva uzurii.
Ce se întâmplă dacă nu folosești uleiul potrivit?
Dacă nu prea știi ce ulei trebuie la ATV, te ajutăm noi! Doar unul curat și care respectă normele minime de performanță, va reuși să miște lucrurile așa cum trebuie. Evident, asta și dacă îți dorești un motor lubrifiat ideal, care să te țină mult și fără probleme. În caz contrar, nu cred că trebuie să te mai avertizăm că, un ulei de calitate indoielnică, va cauza frecarea pieselor intrate în contact direct (fier pe fier) și distrugerea motorului, chiar și după doar câteva sute de metri parcurși.
Cum poți prelungi viața ATV-ului tău?
Uleiul tău este la fel de curat ca și filtrul tău. Un filtru murdar nu poate reține murdăria și impuritățile din ulei. Așadar, nu da vina pe ulei dacă nu ai schimbat filtrul. Pe lângă tipul de ulei și calitatea acestuia, există și o altă serie de lucruri care țin de mentenanța corespunzătoare unui ATV. În concluzie, ai grijă și la cum se prezintă filtrul de aer, filtrul de ulei, uleiul din diferențial, uleiul pentru cutia de transmisie și multe altele.
Și nu uita de un alt fluid esențial: apa! Sigur, poti păstra noroiul învelit pe ATV ca pe o dovadă a spiritului rebel, dar noi îți recomandăm să-l speli după fiecare ieșire mai brutală în natură. Noroiul și murdăria strânse în jurul unui motor, reduc transferul de căldură, ceea ce duce la temperaturi mai ridicate - și știm foarte bine cât de mult rău face uleiului, căldura în exces.
Curăță filtrul de aer
Pe lângă a avea grijă la cât timp se schimbă uleiul de motor, un alt element important pentru mentenanța în condiții proprii ale unui ATV, este și starea filtrului de aer. Un filtru de aer murdar va scădea automat și performanța motorului, permițând pătrunderea prafului și reziduurilor, ceea ce va aduce cu sine, contaminarea prematura a uleiului de motor.
Verifică și menține presiunea roților la un nivel optim
Trebuie să știi că, spre deosebire de un automobil clasic, roata unui ATV aderă la teren într-un mod diferit, operând optim la presiune mai scăzută. Cu toate acestea, dacă presiunea roților scade sub un nivel minim ești în pericol să ți se desprindă pneul de pe roată! Așadar, ca să eviți și să rezolvi eventuale accidente sau avarii serioase, îți recomandăm achiziția unui dispozitiv pentru verificarea presiunii, o pompă portabilă și un kit reparații pană, pentru situații de urgență.
Concluzie
În încheiere, nu putem să-ți spunem decât că, la fel cum nu există un răspuns universal valabil atunci când vine vorba despre cele mai populare ATV-uri, cele mai bune piese, accesorii sau echipamente, nici atunci când discutăm despre cel mai potrivit tip de ulei, nu vom reuși să mulțumim pe toată lumea cu un răspuns perfect!
Întotdeauna uleiul trebuie schimbat la timp și să respecte nivelul de vâscozitate trecut în manualul modelului tău, indiferent dacă este un ATV cu combustie internă sau, mai nou, un ATV electric. În general se folosește ulei subțire de tip 10W-30, 10W-40 (un ulei intermediar folosit de majoritatea posesorilor de ATV) sau un ulei mai dens de tip 15W-40.
Așa cum aminteam și mai devreme, poți oricând să consulți manualul ATV-ului tău, când vine vorba despre uleiul potrivit. Totuși, dacă ai în continuare dubii, ne poți întreba și pe noi! Motoboom este casa pentru cele mai renumite și mai bune ATV-uri de pe piața de profil din România. Comercializam la cele mai bune prețuri și oferim asistență de specialitate pentru modelele premium de ATV CanAm, Polaris, Honda sau Suzuki, dar și pentru modelele mai accesibile, precum popularele CFMOTO sau Linhai.
Și dacă te-ai săturat să cauți soluții mai mult sau mai puțin avizate pe site-uri obscure de internet, mai ales când vine vorba despre mentenanța ATV-ului tău, contactează echipa Motoboom! Noi îți stăm la dispoziție cu un magazin virtual extrem de bine aprovizionat cu tot ce ai nevoie, începând de la o gamă întreagă de ATV-uri populare sau modele în premieră pentru România, și până la un univers complet de accesorii, echipamente, uleiuri, piese sau anvelope ATV. În plus, atelierul nostru oferă servicii profesionale de întreținere, revizii periodice și reparații, pentru orice model de ATV achiziționat de la Motoboom - locul unde spunem noi, s-a născut în România, adevărata pasiune pentru extrem!